Jak geometria kół wpływa na bezpieczeństwo jazdy?

Geometria kół, czyli ich odpowiednie ustawienie, to jedna z ważniejszych rzeczy w kontekście bezpieczeństwa podczas prowadzenia samochodu. Złe ich ustawienie może bowiem skutkować wypadnięciem z drogi, szczególnie podczas jazdy po mokrej nawierzchni.

Do tego takie zaniedbanie powoduje znacznie szybsze i nierównomierne zużywanie się opon, a nawet uszkodzenie niektórych podzespołów samochodu. Jednak jak konkretnie geometria kół może wpływać na bezpieczeństwo jazdy i czym ona w ogóle jest?

Czym jest geometria kół?

Najprościej mówiąc, geometria kół to bardzo ogólne określenie pewnych ustawień, między innymi zbieżności, które należy co jakiś czas kontrolować i korygować w razie potrzeby. Warto zaznaczyć, że ustawienia te koryguje się według konkretnych danych fabrycznych, ustalanych indywidualnie dla każdego modelu samochodu. Istotne jest także to, że te odchylenia od normy w ustawieniach geometrii kół nie muszą być spowodowane jedynie poprzez uderzenie czy najechanie na coś. Pojawić się one mogą nawet podczas normalnej eksploatacji pojazdu, ale są też skutkiem nieprawidłowego przeprowadzenia wymiany opon lub różnego rodzaju napraw bądź regulacji. Problem pojawia się wtedy, kiedy pomiary geometrii pokażą odchylenia od normy w przypadku parametrów nieregulowanych. Wtedy jest to poważniejsza sprawa, która w większości przypadków świadczy o złym stanie technicznym pojazdu lub nieodwracalnych odkształceniach elementów odpowiedzialnych za prawidłowe zamocowanie kół. Bardzo często taka sytuacja pojawia się w przypadku samochodów powypadkowych. Natomiast parametry regulowane podczas geometrii kół to:

  • zbieżność,
  • kąt pochylenia koła,
  • kąt wyprzedzenia osi obrotu zwrotnicy

Wpływ geometrii kół na bezpieczeństwo jazdy

Jak już wspominaliśmy, źle ustawiona geometria kół wpływa w sposób bezpośredni na to, jak samochód się prowadzi. Dlatego to tak istotne, aby regularnie – najlepiej raz do roku – sprawdzić ustawienia geometrii kół. Jakie ma to przełożenie na bezpieczeństwo? Przede wszystkim, nieprawidłowa geometria powoduje, że samochód nie zachowuje właściwego toru przy jeździe na wprost. Od kierowcy wymagana jest wtedy ciągła korekta toru jazdy, co zdecydowanie wpływa na bezpieczeństwo. Małe zagapienie czy nawet zamyślenie może spowodować zjechanie pojazdu z prawidłowego dla niego toru jazdy na przykład na przeciwległy pas ruchu. Drugą bardzo istotną sprawą jest dużo szybsze zużywanie się bieżnika opon. Do tego bieżnik ściera się nierównomiernie, co czasem jest trudne do zauważenia. Taka sytuacja powoduje zdecydowane pogarszanie się przyczepności, która jest bardzo istotnym elementem mającym wpływ na bezpieczeństwo, ponieważ odnosi się zarówno do trzymania opony na zakręcie, pewnego prowadzenia pojazdu na mokrej nawierzchni, a także ma wpływ na skuteczność hamowania, szczególnie tego awaryjnego.

Kolejna sprawa, która wynikać może z niewłaściwie ustawionej geometrii kół to szybsze zużycie elementów zawieszenia samochodu. To także ma spory wpływ na bezpieczeństwo i nie można tego lekceważyć. Warto także wspomnieć – chociaż może nie jest to związane bezpośrednio z bezpieczeństwem – że źle ustawiona geometria wpływa na dodatkowe opory podczas jazdy, co przekłada się na zwiększenie zużycia paliwa, a więc ma wpływ na ekonomię i komfort jazdy samochodem.

Kiedy korygować geometrię kół?

Kilkukrotnie wspomnieliśmy, że samochód mający źle ustawioną geometrię kół nie trzyma toru jazdy. Inną kwestią wynikającą z tego bywa opóźniona reakcja pojazdu na ruchy kierownicą czy – wspominane już także – szybsze zużywanie się opon. Jeśli zaobserwujemy któryś z opisanych objawów w swoim samochodzie to warto, a wręcz trzeba, udać się do profesjonalnego serwisu lub stacji kontroli pojazdów. Do tego, pomiar geometrii kół i jej ewentualne korekty zawsze muszą być wykonane po każdej wymianie elementów układu kierowniczego, a także po wszelakich naprawach powypadkowych.

 

Wróć do bloga